http://www.bidary.com/article.aspx?id=268
http://www.bidary.com/article.aspx?id=269
http://www.bidary.com/article.aspx?id=267 پیروز شدیم ....... شکست خوردیم
http://www.bidary.com/article.aspx?id=266 اهل فارس در مدرسه یاران پیامبر (ص)
http://www.bidary.com/article.aspx?id=264 ابو ایوب انصاری
http://www.bidary.com/article.aspx?id=261 آیا وقت آن نرسیده است که مسلمانان به خود آیند
http://www.bidary.com/article.aspx?id=260 پندهای امام جوزی رحمه الله
http://www.bidary.com/article.aspx?id=259 آثار ناگوار گناه بر فرد و جامعه
http://www.bidary.com/article.aspx?id=258 بسوی خوشبختی
http://www.bidary.com/article.aspx?id=257 عطاء بن ابی رباح ؛ سرور فقهای حجاز
http://www.bidary.com/article.aspx?id=256 سرنوشت احادیث از دوران پیامبر(ص) تا عمربن عبدالعزیز
http://www.bidary.com/article.aspx?id=255 (ام حبیبه) رمله (رض)دختر ابوسفیان
http://www.bidary.com/article.aspx?id=254 پندهای امام سفیان ثوری رحمه الله
http://www.bidary.com/article.aspx?id=253 آزادی و بندگی
http://www.bidary.com/article.aspx?id=252 ابوعبیده بن الجراح ؛ امین این امت
http://www.bidary.com/article.aspx?id=251 قرآن کتابی شگفت انگیز
http://www.bidary.com/article.aspx?id=249 اهمیت کسب دانش
http://www.bidary.com/article.aspx?id=247 مختصری از فضائل روز جمعه و احکام آن
http://www.bidary.com/article.aspx?id=244 اگر بو داشت کسی نمی نشست
http://www.bidary.com/article.aspx?id=243 ابوبکر صدیق در میدانهای جهاد
http://www.bidary.com/article.aspx?id=77 اهمیت نماز در اول وقت
http://www.bidary.com/article.aspx?id=239 سیری در سیرت حکمین و ماجرای حکمیت
http://www.bidary.com/article.aspx?id=237 واژه و اصطلاح
http://www.bidary.com/article.aspx?id=235 حقیقت الحاد در نامهای خدای متعال
http://www.bidary.com/article.aspx?id=234 استخاره
http://www.bidary.com/article.aspx?id=233 زنی که از پیامبر دفاع کرد
http://www.bidary.com/article.aspx?id=231 عثمان بن ابی العاص فاتح جزیره قشم
http://www.bidary.com/article.aspx?id=230 داستان یک دستاورد
http://www.bidary.com/article.aspx?id=224 برای مصیبت دیدگان
http://www.bidary.com/article.aspx?id=222 عکرمه فرزند ابوجهل
http://www.bidary.com/article.aspx?id=221 صفات بندگان نیک الله در قرآن
http://www.bidary.com/article.aspx?id=215 راههای خیر بسیارند
http://www.bidary.com/article.aspx?id=150 فتوحات قدس در طول تاریخ
http://www.bidary.com/article.aspx?id=151 پرتوی از دروس سوره یوسف
الله تبارک وتعالى بیان و تفسیر کتابش را بعهده پیامبرش واگذار نموده، برای او نیز گواهی داده است که آنچه که می گوید وحی ازطرف الله متعال است: ﴿وَمَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى * إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحَى﴾. (النجم: 4).
هنگامی که پیامبر علیه السلام دارای چنین شأن ومنزلتی از طرف خداوند است، خداوند تعالی پیروی وفرمانبرداری ایشان را واجب، وعصیان ونافرمانی آن حضرت را حرام گردانده است، و می فرماید: ﴿أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ﴾. (النساء: 59).. ((خدا را اطاعت کنید ورسول الله را اطاعت نمائید)).
وهمچنین خدای متعال از آن کسانی که پیامبر را میانجی وحاکم در میان خود قرار نمی دهند، ودر مقابل فرمان ایشان سر تسلیم فرو نمی آورند ایمان را نفی می کند ومی فرماید:
﴿فَلا وَرَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّى یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُوا تَسْلِیماً﴾. (النساء: 65).
((نه! سوگند به پروردگارت که آنان مومن بشمار نمی آیند تا زمانیکه در اختلافاتشان تو را حکم و داور قرار ندهند، وسپس ملالی در دل خود از داوری تو نداشته وکاملا تسلیم تو باشند)).
این آیه شریفه بطور واضح و آشکار بیان می کند که آنهای که مدعی ایمان به رسول الله، ومدعی محبت او هستند، بدون اینکه به سنتش عمل نمایند وبه حکمش گردن نهند اصلا ایمان ندارند ومومن نیستند.
باز در آیه دیگر خداوند ادعا کنندگان، و آن کسانی که با فرمان حضرت علیه السلام مخالفت می کنند، از افتادن در فتنه و عذاب دردناک برحذر می دارد وچنین می فرماید:
﴿فَلْیَحْذَرِ الَّذِینَ یُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِیبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ یُصِیبَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ﴾. (النور: 63).
قرآن کریم با اسلوبهای گوناگون ومختلف مردم را بسوی ایمان به سنت وعمل کردن به آن دعوت می دهد و میگوید که: قرآن و سنت اساس این دین هستند.
هرگاه ایمان به پیامبر علیه السلام اصلی ازاصول ایمان باشد پس بنابراین ایمان به ((سنت)) او جز لاینفک وجدا نشدنی از ایمان به وی می باشد، زیرا که او صاحب این سنت می باشد.
در این بخش با سنت رسول محبوب اسلام صلى الله علیه وآله وسلم و علوم آن آشنا می شوید.
اخلاق مسلمان
از جمله اهدافیکه پیامبران علیهم السلام برای تحقق آن فرستاده شده اند تنظیم امور زندگی بشر به صورت دقیق و هدایت و راهنمائی آنها به راه راست، راه حق و حقیقت میباشد، قرآن کریم که آخرین کتاب آسمانی است در هر سوره و آیة مبارک آن مسائلی چون عقیده و عبادت و ادب و اخلاق و چگونگی امور زندگی ذکر گردیده است تا باشد که با تربیت سالم این انسان خاکی به مقام و منزلتی که خداوند تبارک وتعالی برایش برگزیده است نائل گردد.
هر شخصی که به الله و رسولش ایمان میآورد باید با اخلاق و اداب اسلامی آراسته گردد چنانکه قرآن امر نموده است که مسلمانان باید دارائی قلب پاک و زبان عفیف و اخلاق حمیده باشند خداوند تبارک وتعالی به مسلمانان می آموزد که چگونه با پیامبر صلی الله علیه و سلم سخن بزنند و چه آدابی را مراعات نمایند و همچنان بر پا نمودن رابطة برادری که به اساس اخلاص و صداقت و خاص برای رضای خداوند باش درا به انسان ها می آموزد و چون ایزد متعال میخواهد که این رابطه همیشگی و مستحکم باشد مسلمانان را از تمسخر یکدیگر ، عیب جوئی، وغیبت و گمانهای بد و ناحق منع میکند و به آنها می فهماند که هدف از پیدایش اقوام و قبائل مختلف، شناخت و معرفت است و مرتبه و مقام در نزد خداوند تبارک و تعالی فقط در تقوی و پرهیزگاری است
پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله وسلم وعده داده اند: که کسی که اخلاقش نیکو باشد برای او خانه ایست در بالا ترین طبقات بهشت.
چنانچه حضرت جابر رضی الله عنه روایت کرده که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند: همانا از محبوب ترین و نزدیک ترین شما در مجلس من در روز قیامت کسی است که خوش اخلاق ترین شما باشد.
قرآن کریم سخن معجز خداوند و وحی نازل شده وی برای پیامبرش حضرت محمدبن عبدلله صلی الله علیه وآله وصحبه وسلم است، که در مصاحف مکتوب و از پیامبر صلی الله علیه وآله وصحبه وسلم به تواتر منقول و تلاوت اش عبادت می باشد.
برای تشریح این تعریف ناگزیریم پاره ای از مفاهیم را اندک توضیح دهیم:
• سخن الله جل جلاله: اشاره به این است که قرآن سخن الله جل جلاله است.
• معجز: اشاره به این است که بشر و جن از ساختن و آوردن سخنی این گونه، عاجز اند. موضوع اعجاز قرآن را در بحث جداگانه بررسی خواهیم کرد. همچنان با ذکر این قید، سخن پیامبر صلی الله علیه وآله وصحبه وسلم که با لفظ خود از آن تعبیر نموده است شامل این تعریف بوده و بیرون نمی شود.
• وحی نازل شده وی برای پیامبرش حضرت محمد صلی الله علیه وآله وصحبه وسلم: هدف همان سخن و کلام الهی است که برای پیامبر خداY حضرت محمد صلی الله علیه وآله وصحبه وسلم نازل شده است، به اینصورت وحی الهی و سخنان او که برای انبیای دیگرش نازل کرده یا برای ملایک از این تعریف بیرون می شود و وحی را در یک بحث جداگانه مورد ارزیابی قرار می دهیم.
• در مصاحف مکتوب و از پیامبر صلی الله علیه وآله وصحبه وسلم به تواتر منقول: با این قید احادیث قدسی و دیگر احادیث نبوی که وحی به شمار می روند و همچنان آیاتی که تلاوتشان نسخ شده است و دیگر در مصاحف نوشته نیستند و برخی قرائت هایی که به روایت های آحاد به ما رسیده اند، از تعریف بیرون می شوند. تواتر همان روایتی را می گویند که جمع زیادی آن را از اول تا آخر سند از جمعی به اندازه خودشان روایت کرده باشند که اتفاق همه شان بر دروغ محال می باشد.
• تلاوت قرآن کریم عبادت می باشد: جز قرآن کریم دیگر تلاوت هیچ نصی از نگاه شرعی عبادت به حساب نمی آید. قرآن کریم یگانه کتابی است که هر حرف آن اجر دارد و تلاوتش عبادت است. این بدان معنی نیست که مطالعه و خواندن دیگر متون و نصوص خالی از اجر و ثواب است.
نام های قرآن کریم:
سه نام قرآن کریم خیلی مشهور است. البته که قرآن به قول برخی از دانشمندان چون سیوطی بیش از پنجاه نام دارد، چون کریم، مبارک و ... ولی وقتی به دقت به این اسماء بنگریم در میابیم که اکثر شان، صفت های قرآن اند تا نام های آن.
سه نام مشهور عبارت اند از:
1. قرآن
در مورد قرآن که چه معنی دارد روایت ها و حرف های وجود دارد که مشهورترین آن ها عبارت اند از:
قرآن معنایش قرائت و خواندن است چنانکه خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم می فرماید: (إن علینا جمعه و قرآنه. فإذا قرأناه فاتبع قرآنه). (القیامه: 17-18)
2. کتاب
کتاب نام دیگر قرآن است که در قرآن شریف در تعدادی از آیه ها استعمال شده است، چنانکه خداوندجل جلاله می فرماید: (الحمد لله الذی أنزل علی عبده الکتاب و لم یجعل له عوجاً). (الکهف:1) یا (ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین). (البقره:2)
3. فرقان
فرقان نیز نام قرآن است، چنانکه خداوند تبارک و تعالی می فرماید: (تبارک الذی نزل الفرقان علی عبده لیکون للعلمین نذیراً). (الفرقان:1) فرقان دو معنی دارد:
1. فارق و جدا کننده بین حق و باطل.
2. جدا شده از هم، طوری که آیه ها و سوره ها از هم جدا اند.
قرآن معجزه جاودان الهی
(سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ) (فصلت:53)
«ما به آنان (که منکر اسلام و قرآنند هرچه زودتر) دلائل و نشانه های خود را در اقطار و نواحی (آسمان و زمین) و در داخل و درون خودشان نشان خواهیم داد تا برای ایشان روشن و آشکار گردد که (اسلام و قرآن) حق است».