اهل سنت آنچه را که شیعه میگویند مبنی بر اینکه روایاتی در کتب حدیث اهل سنت هست که نشانگر این نکته استکه ازدواج موقت ابتدا و برای چند روزی جائزه بوده را میپذیرند اما اختلاف در اینجاست که اهل سنت میگویندروایات دیگری در همین کتب حدیث شیعه و سنی آمده است مبنی بر اینکه ازدواج موقت که چند روزی در صدراسلام حلال و جائز بود ولی بعداً خداود در تحریم آن آیهای نازل فرمود و یاگوشت الاغ که ابتدا جائز بود ولی رسول خداصلی الله علیه وسلم برای همیشه آن را تحریم کرد.
لذا این سه مورد یعنی متعه، شراب و گوشت الاغ برای همیشه تحریم و ممنوع شدهاند. کما اینکه موارد دیگری نیزهستند که برای همیشه منسوخ در کتاب خدا ثابت و معروف است، هم از اهل سنت و هم از اهل تشیع کسانی هستندکه معتقدند گاهی سنت پیامبر قرآن را نسخ میکند. کما اینکه در نهج البلاغه ص26 به این مورد اشاره شده است.همچنین عدم مخالفت علی رضی الله عنه با نظریه فقهی عمر رضی الله عنه مبنی بر حرام بودن قطعی و دائمی ازدواج موقتنشاندهنده توافق اصحاب در حرمت قطعی این امر است. چرا که شأن علی رضی الله عنه بالاتر از این بوده که به باطل اعترافکند و حق را بپوشاند آنهم در حالیکه خداوند از اهل علم وعده گرفته که حق را بیان کرده و آن را کتمان نکنند. پیامبرصلی الله علیه وسلم هم میفرمایند: هر کس حق را پوشیده نگهداشت، روز قیامت دهانش با آتش بسته میشود. علاوه بر این متعه یاصیغهای که اهل تشیع جائز میدانند و به آن سفارش میکنند با ازدواج موقتی که در صدر اسلام و برای مدت محدودیجائز بوده است تفاوتهای اساسی و ریشهای دارد.
نخست اینکه: شیعیان ازدواج موقت را اصلی از اصول دین میدانند. ابن بابویه قمی در کتاب من لا یحضره الفقیه ج6ص366 میگوید: جعفر صادق گفت: صیغه از دین من و پدران من است، هر کس به آن عمل کند به دین ما عمل کرده وهر کس منکر آن باشد منکر دین ما شده است.
تفاوت دوم اینکه: بنابر اعتقاد شیعه کسی که منکر صیغه باشد کافر و مرتد است. (منهاح الصادقین ج2 ص495)
سوم اینکه:شیعه صیغه را همانند صدقه میدانند که غضب خداوندی را از شخص دور میگرداند و خیالپردازی نمودهو میگویند پیامبر صلی الله علیه وسلم گفته است که هر کس یکبار صیغه کند از ناخشنودی در امان خواهد بود. (تفسیر منهاجالصادقین کاشانی ج2 ص493)
چهارم اینکه:کسی که صیغه میکند در ازای این عملش بخشش و غفران الهی شامل حال او میشود. ابن بابویه قمی درص463 کتابش من لا یحضره الفقیه می نویسد: در شب معراج جبرئیل به پیامبر گفت: ای محمد خداوند می گوید من آن زنانی را از امت تو که صیغه می کنند, بخشیدم.
مردم از امام جعفر صادق پرسید: آیا کسی که صیغه می کند پاداشی به او خواهد رسید؟ جعفر صادق در جوابش گفت: اگر برای رضای خدا صبغه کند هر کلمهای به آن زن بگوید برایش یک نیکی مینویسد، وقتیکه به آن نزدیک شودخداوند گناهانش را میبخشد و چون غسل کندغفران خداوندی به اندازه آبهایی که بر بدن او ریخته میشود، شاملحال او میشود. (من لا یحضره الفقیه ج6 ص336).
پنجم اینکه:شیعیان ازدواج موقت یا صیغه را مهمترین عاملی میدانند که میتواند رهگشای ورود آنان به بهشت باشدو معتقدند که ازدواج موقت آنان را به درجهای میرساند که میتوانند در بهشت با پیامبران رقابت کنند. برای اثبات اینسخن خود روایتی موهوم و جعلی به پیامبر صلی الله علیه وسلم نسبت میدهند که: هر کس یکبار صیغه کند از خشم خداوند در امانخواهد بود و اگر دوباره صیغه کند با نیکان روز قیامت محشور خواهد شد و اگر سه بار صیغه کند با من در بهشت رقابتخواهد کرد. (من لا یحضره الفقیه ج3 ص366)
ششم اینکه: آنها کسانی را که صیغه نمیکنند هشدار میدهند به اینکه در قیامت به آنان پاداش کمی میرسد، چنانکهگفتهاند: هر کس در حالی از این دنیا برود که صیغه نکرده باشد، روز قیامت در حالی حاضر خواهد شد که اعضایبدنش قطع گردیده است. (تفسیر منهاج الصادقین ج2 ص495)
هفتم اینکه:محدودیت عددی برای زنانیکه میتوان صیغه کرد قائل نیستند یعنی که یک مرد میتواند هر تعداد زنیکهبخواهد مثلاً هزاران زن و یا بیشتر صدقه کند (الاستبصار شیخ طوسی ج3 ص143 و تهذیب الاحکام ج7 ص259)
هشتم اینکه: شیعیان معتقدند صیغه دوشیزه هم جائز است گرچه بدون اجازه ولی او و بدون گواه باشد. (تهذیبالاحکام ج7 ص254 و شرائع الاحکام نجم الدین الحللی ج2 ص186)
این گفته مغایر حکم پیامبر صلی الله علیه وسلم است که فرمود نکاح بدون اجازه ولی نادرست است.
تفاوت نهم:شیعه متعه دختر خردسال که هنوز به سن بلوغ نرسیده است را مباح میدانند. کلینی از ابی عبدالله روایتمیکند که از او پرسیده شد: آیا دختر کوچک را میتوان صیغه کرد؟ ابی عبدالله در جواب گفت: بله، مگر اینکه خیلیبچه باشد و فریب بخورد. به او گفته شد آن حدی که اگر به آن حد رسیده باشد دیگر فریب نمیخورد چقدر است؟ ابیعبدالله گفت: ده سال (الکافی فی الفروع ج5 ص436 الاستبصار طوسی ج3 ص145، تهذیب الاحکام ج7 ص255)
دهم اینکه:شیعیان لواط با زنی را که صیغخ میشود جائز میدانند. در روایتی منسوب به امام رضا آمده است،هنگامیکه در مورد فرِ سؤال شد وی گفت: آیهای از قرآن آن را حلال قرار داده است و آن اینکه حضرت لوط علیه السلام گفت: «هؤلاء بناتی هن اطهرکم» روزی قوم لوط میخواستن با مهمانهای او عمل لواط انجام دهند حضرت لوطگفت: دخترانم برای شما پاکیزهتر هستند، در صورتیکه لوط میدانست خواسته آنان چیست! (الاستبصار ج3 ص243،تهذیب الاحکام ج7 ص415)
تفاوت یازدهم اینکه: شیعیان معتقدند صیغه زن زناکار و یا شوهردار بلا اشکال است صیغه با پرداخت مهریه زن مشروعمیشود، و نیازی به دانستن اینکه آیا زن شوهر دارد یا خیر نیست. کلینی در کتاب کافی به نقل از جعفر صادِمینویسد، روزی مردی خدمت ایشان رسیده و گفت: من بعضی مواقع که زن زیبایی را میبینم او را صیغه میکنم وباکی ندارم از اینکه شوهر دارد و یا زناکار است. جعفر صادِ گفت: این به تو ربطی ندارد آنچه که بر تو لازم است ایناست که مهریه آن زن را بپردازی. (الکافی فی الفروع ج5 ص463، استبصار طوسی ج3 ص145، تهذیب الاحکام ج7ص255)
در این مورد شیعیان استدلال میکنند که شاید صیغه باعث شود زن زناکار از عمل خویش دست بردار. خمینی در کتابتحریر الوسیله به این مورد اشاره کرده است.
دوازدهم: شیعه میگویند مدت زمانی صیغه میتواند ماهها، روزها و یا چند ساعت و یا برای چند دقیه جهت ارضایغریزه جنسی زن و مرد باشد. (کافی فی الفروع ج5 ص460، الاستبصارطوسی ج3 ص151)
این نوع صیغه را استئجار الفروج میگویند و برای این موضوع در کتابهایشان عنوان گذاشتهاند مثلاً باب ما یسمی باعارة الفروج.
با توجه به همه مواردی که ذکر شد میپرسیم فرِق بین صیغه و رابطه نامشروع زنان و مردان در قبال پول چیست؟
اگرفرض کنیم کمترین مدت ازدواج موقت آنچنانکه بعضی از آنان مدعی هستند، یکماه باشد یک زن ممکن است ظرفیک سال در صیغه دوازده مرد باشد! کدام مسلمان شریفی راضی به این است که دوازده نفر در یکسال به نوبت با دختریا خواهر و یا مادرش چنین عملی انجام دهند؟ اگر مدت صیغه کمتر از یکماه باشد تأمل کنید چه خواهد شد!.
آیا با شأن انسانی یک زن متناسب است که زندگی خود را چنین بگذراند و از آغوش مردی به آغوش مرد دیگریدرآید؟ و تازه این عمل بنام شریعت محمد صلی الله علیه وسلم انجام گیرد! و آیا این مغایر با گفته پیامبر صلی الله علیه وسلم نیست که فرمود: منمبعوث شدهام تا مکارم اخلاق را کامل کنم.
چه کسی این عمل را برای خواهر یا دخترش میپسندد؟
حدیثی از پیامبر صلی الله علیه وسلم نقل میکنیم که بیانگر کمال مکارم اخلاقی است. مردی خدمت پیامبر صلی الله علیه وسلم آمد و گفت: ایرسول خدا به من اجازه بده تا زنا کنم. اصحاب برافروخته شده و میخواستند آن مرد را تنبیه کنند، رسول خدا صلی الله علیه وسلم مانع شدند و از آن مرد پرسیدند آیا برای مادرت زنا را میپسندی؟ مرد گفت: خیر. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند بقیه مردم همدوست ندارند با مادرشان زنا شود. آیا دوست داری کسی با خواهرت زنا کند؟ مرد گفت: خیر. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود بقیهمردم هم دوست ندارند کی با خواهرشان زنا کند. سپس از آن مرد پرسیدند آیا زنا را برای دخترت میپسندی؟ مردگفت: خیر. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود مردم هم دوست ندارند کسی با دخترشان زنا کند.
این حدیث نشانگر این است که نباید مزایا و منافع شخصی خود را در صورتی که به زیان دیگران منجر شود در نظربگیریم و آنچه را که برای خود نمیپسندیم نباید برای دیگران بپسندیم.
بیاد گفتگویی که میان دو نفر صورت گرفته بود افتادم یکی از این دو شیعه بود و از صیغه دفاع میکرد. وقتیکه از اوپرسیده شد نظرت در مورد صیغه چیست؟ آن مرد گفته بود: بسیار کار خوبی است و وقتیکه به او گفته شده بودخواهرت را به صیغه من دربیاورد، آن مرد خشمگین شده، و با طرف مقابلش گلاویز شده بود.
باید پرسید ارزش و کرامت و عفت و حیائی که اسلام به زن بخشیده کجا و صیغه کجا؟ صیغه کرامت زن را پایمال میکندو موجب میشود که زن بی ارزش و کالایی برای تجارت باشد. اهل بدعت و نوآوران در دین از صیغه بعنوان مجوزوسندی برای لگدکوب کردن و تجارت زن آنهم تحت نام پیروی از مذهبشان و دوستی اهل بیت استفاده میکنند.اسلام مرتبت و جایگاه زن را بالا برد اما اینها میخواهند زن را در گرداب ذلت و بی ارزشی بیندازند.
شیعیان اندیشه ازدواج موقت را برای جذب جوانان به مذهبشان بکار میگیرند زیرا که امتیاز ویژهای است که سایر فرِو مذاهب اسلامی آن را مردود میدانند. ازدواج موقت مجوزی است بای جذب کسانی که ایمان و اراده ضعیفی دارندو آنهایی که برای ارضاء تمایلات جنسی خواهان آزادی مطلق جنسی اند.